måndag 30 maj 2016

Tommi's burger joint, Malmö

Nu frångår bloggen en av sina "vanliga" regler, nämligen att inte skriva om ett ställe första gången det besöks. Men eftersom Tommi's ofta nämns i burgarsammanhang i Malmö och jag aldrig varit där sen de öppnade för drygt ett år sen så kan jag inte hålla mig när mina kollegor ville gå dit en varm majdag.
Till lunch så har Tommi's "offer of the century" med burger, fries & soda för 94:- (eller de har nog det erbjudandet vilken tid på dygnet som helst). Jag ville gärna ha ost och tyckte att pommes frites på sötpotatis lät spännande så med de påslagen så slutade notan på 104:-. Två i sällskapet beställde månadens special med ananas och inlagda rödbetor (tydligen vanligt i Australien), den kostar en tjugolapp mer...
Disken där man beställer.
Lokalen är liten och någon har tänkt till för att få en "mysig" inredning. Men man inser snabbt att detta är ett ställe att besöka på sommaren, då antalet sittplatser inomhus är högst begränsat.
Grillen.
Eftersom burgarna lagas till precis bakom disken där man beställer så gäller det att man gillar stekos. Eller så sitter man ute.
Greppbar hamburgare, mjukt bröd.

Det positiva

Burgaren ser rätt liten och slafsig ut när man får den inslagen i papper, men jag blev positivt överraskad av hur bra den smakar när jag bet i den. Smaken växer dessutom ju mer jag åt med lagom kletig ost som fastnar i tänderna. Smaken är helt enkelt genuin, som jag tänker mig burgare innan det blev hipster utan var något som serverades på en schysst diner i USA när man vill ta en paus i bilkörandet.
Man kunde dessutom tro att brödet skulle falla sönder, men det höll ihop bra. Det var typisk amerikansk konsistens, det vill säga mjukt och lite sött.
Pommes frites på sötpotatis är lite annorlunda. Just de här var så söta att de krävde en del salt, men annars var de bra friterade.
Ägaren kom ut och frågade vad vi tyckte när vi ätit klart och verkade klart intresserad av vår feedback. Extra plus att han är så mån om att göra ett bra jobb.
Mediumgrillad, svagt rosa inuti.

Det negativa

Första tuggan jag tog innehöll en broskbit. Det gör ju att jag blir lite skeptiskt till resten. Men ägaren lovade att ta upp det med sin slaktare.
Priset är lite högt för en lunchburgare, man touchar 100-kronorsvallen för en ostburgare med läsk. Min kompis som inte ville ha pommes skulle fått betala mer än "offer of the century" då burgare plus läsk var så mycket dyrare var för sig.
Veggieburgaren var slut, liksom glassen så de inte kunde göra milkshake, liksom Steak with fries and bearnaise. Är måndagar en sån dag där de inte hunnit fylla på?

Summering

God hamburghare som känns "old school". Platsar absolut i toppskiktet bland de ställen bloggen testat i Malmö, men är lite dyrare än snittet för en lunchburgare.
Kom tidigt om du vill äta lunch då det kan ta lite tid om det är kö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar