lördag 14 maj 2016

Egna hamburgare

Efter att ha varit sån besserwisser om hur andra gör hamburgare så får jag väl beskriva jag gör själv. Det kommer att vara  kraftig produktplacering i resten av blogginlägget, så du är härmed varnad.

Jag orkar inte mala någon egen köttförs och hamburgare på färdigmald köttförs är ok, men inte mer. Efter att ha provat lite olika alternativ så tycker jag att Frysta Angusburgare från Lindströms är de bästa man kan köpa.
Jag föredrar att grilla hamburgarna framför att steka och för att ge lite smak så tycker jag att lite schysst glace blir bra, min egen favorit är Sweet baby Ray's Honey Chipotle BBQ Sauce
Jag tycker att ost är ett nödvändigt tillbehör. Gärna lagrad, men just här har jag speciella cheddarskivor för hamburgare, men det blir inte nödvändigtvis bättre.
Min fru Kajsa experimenterar gärna med att baka riktigt bra hamburgerbröd, men just den här gången köpte jag färdiga Bistro brioche hamburger buns. De funkar helt ok och håller ihop bra. Bröden på varmhållningsgallret ger en lite spröd yta.
Till detta äter jag gärna pommes frites. Min snälla fru gav mig en varmluftsfritös i födelesdagspresent. Om man vill ha kraftiga pommes frites så kan jag starkt rekomemndera att tillaga Icas Jumbo Frites i en sån. Till detta serveras givetvis en rejäl klick Findus majonnäs (hur ska det gå när de lägger ner fabriken i Bjuv?).

Förutom osten så har jag sallad, rå lök och tomat. För övrigt så brukar jag bara ha Heinz ketchup och majonnäs som dressing på burgaren. Vill man lyxa till det så kan några skivor avocado ge lite extra smak och krämighet.
Bara folköl i glaset. I detta fall Brooklyn 1/2 Ale som är en alldeles utmärkt öl en varm dag. Notera pommes frites-kryddan i bakgrunden!

Ovanstående tillvägagångssätt ger en hamburgare som i alla fall enligt min fru och mig själv kan mäta sig med vilken som helst som bloggen har testat.

1 kommentar:

  1. Ja, det blir verkligen jättegott, särskilt med en generös skiva St Agur på (ja, jag tycker att blå- och grönmögelostar förgyller det mesta...)

    SvaraRadera