måndag 23 maj 2016

Surf schack, Malmö

Disken där man beställer.
Surf shack är nog ett av de populärare ställena för att äta lunchburgare i Malmö, de har alltid kö. I sommar pågår vägarbete utanför, men tidigare somrar så har de haft några stolar och bord utanför också.
De har en standardburgare på lunchen (samma som deras miniburger i menyn)  bestående av en tunn köttbit med sedvanliga tillbehör och sin egen dressing. Till detta serveras pommes frites och läsk (som man tar själv ur en maskin).
Serverad i praktiska strutar på en aluminiumbricka.
Surf schack gör sina hamburgare på lite annorlunda sätt jämfört med de flesta andra ställen på den här bloggen, vad de kallar smash burger. Om jag fattat det hela rätt så pressar de burgaren medan den tillagas. vilket gör att den blir mer kompakt och platt. Om man gillar det eller inte är en fråga om tycke och smak. Se en mer detaljerad introduktion till vad som är en smash burger.

Det positiva

Fräscht gjort med fräscha ingrediener. Det verkar som de dessutom gör allt från scratch, man kan se potatislådorna som används till pommes frites (se bilden nedan), och de är verkligen goda.
Brödet är gott och saftigt och håller ihop bra. Att man dessutom får ett pappkuvert att hålla runt burgaren underlättar ännu mer att slippa kladda.

Burgare i genomskärning. 

Det negativa

Jag har ätit på Surf shack både till lunch och middag, och det gör mig lite nedslagen för de burgare som serveras på kvällen är så mycket bättre än de man får på lunchen. Och då ligger det alltid i bakhuvudet att de kan bättre än så här.
Surf shack har inga färdigkomponerade burgare utan man väljer själv vilka tillbehör man vill ha mot en kostnad. Det gör att med t.ex. ost och bacon så drar priset iväg mot närmare en hundralapp för en lunchburgare.
Själva hantverket i att bygga burgaren var idag bristfälligt, alla tomatskivor i en hög och alla gurka i en annan hög. Jag hade dessutom önskat att den som skar itu brödet just idag hade skurit så att botten och lock hade blivit lika stora (se bilden).
Jag är influerad av min svärfar fysikprofessorn som är väldigt skeptisk till att servera och hantera mat på aluminium. Det ger en lite metallisk känsla och är rent hemskt om man skulle behöva använda kniv och gaffel.
Tycker jag att smashade burgare så som de serveras till lunch på Surf shack är det bästa sättet att laga till dem? Nej, det är inte min favoritmetod.
 
Blivande pommes frites!

Summering

Adekvat lunchburgare på ett ställe som egentligen kan bättre. Surf shack är alltid fullt under lunchtid och har ofta kö utanför. Jag har lite svårt att förstå varför det är så populärt jämfört med andra ställen även om det inte på något sätt är dåligt. Tillräckligt bra för ett återbesök ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar