söndag 29 maj 2016

Experiment med olika dry rubs, första omgången

Strängt taget handlar det här blogginlägget inte om hamburgare...

Jag bor inte så långt från Little Gardens, en trevligt utflyktsställe om man vill upleva en annorlunda trädgård och god fika. Little gardens odlar grönsaker och chili. Grönsakerna säljer de till Hörte brygga, men vi vanliga människor kan köpa deras olika chiliprodukter på plats. Jag ville testa att göra en dry rub baserad på deras chili (vår egen är inte klar).
Jag ville gå systematiskt tillväga, så jag gjorde 4 olika blandningar. Alla innehåller salt, socker och mixat chilipulver. Jag berättar inte receptet då jag lovade att Joakim på Little Gardens kunde få använda det som en ny produkt i deras sortiment.
Jag rubbade fyra skivor från samma bit fläskkarré och lät dem ligga i några timmar i kylen. Täck med platsfilm så annan mat i kylen inte tar smak för kryddblandningen luktar rätt kraftigt.
Fyra olika uppmätta blandningar.
Kryddade skivor av fläskkarré.
Skivorna placerade för indirekt värme på grillen.
Tillagning i 130-170 grader i 90 minuter.
Skivorna färdiga att skäras upp
med en Kai wasabi black
för att provsmakas.
Uppskurna där man ser hur saftigt
fläskköttet blev med den här
långsamma typen av barbeque.
Färdigt att äta med potatissallad,
egenplockad sallad och
levain från Svarte bageri.

Som avslutning kan jag säga att min fru och jag var helt överens om rangordningen av de fyra olika rubarna, vilket ger en väldigt bra utgångspunkt för framtida experiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar