söndag 14 augusti 2016

Grillbuffé för två

Fläskfilé, revbensspjäll av vildsvin och
tjocka karrékotletteer från bit.
Jag ville grilla lite medan säsongen fortfaradne var så varm att det gick och vara ute i bara skjortärmanrna. Kajsa kallade det "gå bananas i frysen hemma och i köttdisken i affären när han planerade kvällens grillning."
Så via facebook bjöd vi in till lite spontan och improviserad grillbuffé och häng på vår innergård med bara två timmars varsel. Tyvärr dök ingen upp, vilket gjorde att vi fick väldigt mycket kött att dela på två personer.
Väntan medan allt ska bli färdigt.
Maten bestod av diverse olika köttar, varav de flesta ville jag grilla långsamt på indirekt värme kryddade med mitt eget rub-recept som jag nu har optimerat så långt jag tror jag kan komma.
Det innebär i praktiken att sitta och vänta, då jag helst inte ska lyfta på locket till grillen. Väntan verkar bli lättare med öl och Pimm's.
Majskolvar och kycklingfiléer
tillsammans med de andra köttarna.
Kycklingen glaceade jag med Sweet Baby Ray när det bara var tio munuter kvar tills pommes fritsarna blev klara och majskolvarna fick lite flytande smör på sig. Tyvärr underkattade jag tiden som revbensspjällen behövde på grillen, trots att jag till och med hade förkokt dem i en gryta.
Det blev en del över, det var planerat så.
Det kan verka helklantigt att laga så mycket mat för bara två personer, men erfarenheten från tidigare grillkvällar i sommar säger att det blir hur gott kött som helst att ha fixa en snabb lunch eller kvällsmat med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar