lördag 18 juni 2016

Abbekås golfkrog

Nu blir det strängt taget inte ett inlägg om hamburgare som jag till lunch igen, även om just det här stället har samma hamburgare som de serverar lunchtid utöver dagens rätt. Den här gången så var det Abbekås golfkrog, bara ett lagom långt stenkast från där jag bor på den skånska sydkusten. De har sympatiska öppettider varje dag 11-20, i princip året runt, även om antalet golfande gäster är litet på vinterhalvåret.

Det positiva


Väl hopsatt hamburgare med lite ajvar i dressingen tror jag. Själva köttbiten blev lagad precis enligt mina önskemål, medium det vill säga rosa inuti. På det hela taget är personalen väldigt vänlig och tillmötesgående, när de frågade om jag villa ha ketchup och jag frågade om det fanns majonnäs fixade de en riklig mäng åt mig i en egen skål. Brödet funkade bra utan att vara något speciellt Pommes fritsarna var perfekt friterade, precis lagom krispigt motstånd på ytan men ändå mjuka inuti.

Det negativa


Kvalitetsmässigt så tar sig den här burgaren inte i det absoluta toppskiktet. Det finns absolut inga fel på den, men köttbiten är t.ex. färdigköpt. Jag förstår att det här är mer en kvartersbistro och lunchrestaurang för de som är i närheten (de har t.ex. goda pizzor och bäst dagens rätt i området), och då är det svårt att hävda sig mot de ställen som verkligen går in för just sina burgare. Som lunch är den här hamburgaren rätt dyr, 135:-, men som en slapp middag i kvällssolen en lördag på en uteservering med en kall öl från Brooklyn brewery känns det mer överkomligt.

Summering

Bra komponerad burgare utan några direkt negativa punkter, och skulle inte behöva skämmas jämfört med flera ställen i Malmö. Däremot är priset för högt om man jämför med de som serverar burgare som dagens rätt i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar