tisdag 19 april 2016

Göteburgare


Jag åker rätt ofta till Göteborg i tjänsten, så även om det är en bit fårn Malmö tycker jag att jag bör inkludera recensioner av lunchburgare även i Göteborg. Idag råkade jag gå förbi Göteburgare (sic! Göteborgshumorn är rätt ofta tröttande) och med det rätt pretentiösa namnet så kunde jag inte låta bli att gå in när jag gick förbi på väg från stationen till Älvsnabbaren vi Stenpiren.
På lunchen så verkar en majoritet av deras kunder beställa wraps eller sallad, även om de hade två andra varmrätter förutom hamburgare på lunchmenyn. Här är det en enda burgare som gäller utan beskrivning av innehåll. Diametralt motsatt till alla de varianter på hamburgare som fanns p på tusentvå alltså. Om man däremot tittar på deras meny så ser man att de har ett antal olika kombinationer att välja på när det inte är lunch.


Det positiva

Väldigt snyggt upplägg.  Man blir sugen helt enkelt, och smaken motsvarar utseendet!
Massiv köttbit som var lagom tillagad när den serverades, men storleken och tjockleken gjorde att den blev lite mer genomstekt pga eftervärmen innan jag ätit upp. Efterosm köttbiten var så dominerande är det kanppast lönt att ränka upp övriga ingredienser, men det fanns sallad, och nånstnas otmat och gurka.
Goda klyftpotatisar.
Göteborgare kan vara väldigt positiva och så även personalen på detta stället.
Göteburgare ligger på ett ställe där det inte kryllar av lunchrestauranger, dessutom passar läget perfekt om man vill äta något innan/efter man besökt operan, även om jag kan tänka mig att snittet mellan operabesökare och burgarätare kanske inte är så stort.

Det negativa

Hamburgaren är hög, se bilden. Det gör att den dels har svårt att stå för sig själv, dels är i princip omöjlig att äta med händerna. Allt är orsakat av den tjocka köttbiten. Den medför också att kött är den dominerande smaken på den här burgaren och framför allt brödet kommer helt i skymundan. Är en stor köttbit vad man är ute efter så är det kanon, om det är en mer jämnt fördelad balans mellan kött, tillbehör och bröd så är detta inte rätt ställe.
De hade tyvärr fransk hiphop som bakgrundsmusik under lunchen.
Deras soffor är väldigt obekväma, tänk rakryggade kyrkbänkar. Det uppmuntrar inte att sitta och hänga.

Summering

Bra lunchburgare om man gillar den här modellen på hamburgare med riktigt tjock köttbit. Lunchpriset för en hamburgare är helt rimligt, under 90:-, även om ingen annan dricka än vatten ingår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar