söndag 17 juli 2016

Guldkaggen, Burgsvik, Gotland

Guldkaggen på Gotland marknadsför som sig som sommarens skönaste häng. Deras hamburgare serveras under restaurangnamnet Potobers, vilket ganska bra beskriver vad det är fråga om. Jag beställde deras Guldburgare, vilket innehåller brugare på högrev, picklad rödlök, isbergssallad, vanlig(!) gurka och ost. Till detta serveras stora klyftpotatis och dresin i en skål bredvid.
Sen bad jag om en lokal öl, varivd killen bakom bardisken föreslår något från Gotlands bryggeri i Visby. Förvisso från Gotland, men går ju att köpa på både ICA och systembolaget på fastlandet, så jag envisades med att fråga om han inte hade något ännu mer lokalt. Först då kläcker han ur sig att de har ett öl bryggt bara för Guldkaggen från ett mikrobryggeri på Gotland. Kan det bli mer lokalt än så? Så man kan ju undra varför han inte började med att föreslå det?

Det positiva

God burgare, inte snack om den saken. Och saftigt, det var först efter jag ätet halva burgaren som jag insåg att det inte fanns någon dressing på den utan det skulle man applicera själv från byttan bredvid. Även om potatisklyftorna ser lite tråkiga ut på bild var det oerhört goda, dessutom var det så mycket potatis att jag inte orkade äta upp alla, jag känner mig nästan otillräcklig.
Restaurangen ligger dessutom väldigt pittoreskt nere vid Burgsviks hamn vid en liten badstrand.

Det negativa

Jag tycker det är synd att man steker hamburgaren så att den blir helt genomgrå, även om man i just det här fallt slutade medan den fortfarande hade kvar en del saftighet.
Priset, är den stora nackdelen, 175:- är inte billigt även om man väger in att det är ett ställe som i huvudsak lever på människor på semester och bara har gott om kunder några månader om året.

Summering

Det är den dyraste burgaren bloggen ätit och då förväntar jag mig outstanding kvalitet. Burgaren var bra, men inte outstanding.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar